Národní zemědělské muzeum

Traktor Fordson

Traktor Fordson

Traktor Fordson patří mezi nejvýznamnější typy v historii vývoje traktorů. Jak jeho název napovídá, u vzniku této značky strojů nestál nikdo menší, než americký průmyslník Henry Ford. Tento vynálezce zkoušel prototyp svého automobilu plných deset let, až v roce 1903 společně s jedenácti společníky založil v Detroitu společnost Ford Motor Company. Firma vyráběla auta známá jako Ford A a později Ford C, od roku 1908 dokonce sériově Ford Model T. Henry Ford ale nezůstával ve svých plánech jen na silnicích a už v roce 1905 postavil malý tým konstruktérů, kteří měli za úkol připravit i prototyp pro výrobu traktorů. Traktory ale nejsou auta a jeho společníky tato linie příliš nezajímala, nebudila v nich důvěru a byli proti tomu, aby se firma touto výrobou zabývala. Proto nakonec došlo k oddělení obou závodů a od roku 1915 přesunul Ford výrobu traktorů do nově založené akciové společnosti Henry Ford and Son Inc. v Dearbornu. V roce 1920 přejmenoval firmu na Ford and Son, odtud také název vystaveného traktoru.

První traktory firmy byly vyráběné s využitím automobilových součástek. Na vstaveném traktoru Model F je zajímavá jeho netradiční samonosná konstrukce, v té době novinka, která  vznikla právě na přání Henryho Forda. Traktor Fordson měl být spolehlivý, jednoduchý a cenově výhodný. Také měl být snadný pro obsluhu a s náklady na provoz tak nízkými, aby si ho mohl  dovolit každý farmář. A přesně takový byl, v letech 1917 až 1928, kdy se stroj vyráběl, se ho vyrobilo a prodalo více než milion kusů. K dosažení nízké výrobní ceny pomohla pásová velkovýroba, k velkému odběru bohužel i okolnosti, kdy s úbytkem koní a především práce schopných mužů po první světové válce rostla potřeba mechanizace v zemědělství. Traktory se ve velkém prodávaly například ve Velké Británii.

Bez zajímavosti není ani fakt, že v době uvedení traktoru značky Fordson na trh existovaly i traktory Ford. V letech 1915 až 1918 je vyráběl Pavel Ford v továrně v Minneapolisu. Po nástupu Fordsonů ale tato společnost zbankrotovala. I Henry Ford nakonec svou továrnu na traktory v Americe uzavřel, stalo se to v roce 1928, ale přestěhoval svou výrobu do Evropy. Od roku 1929 se Fordsony vyráběly v irském Corku, od roku 1933 i v anglickém Dagenhamu.

 

Typ:  Fordson F-standard               

Výrobce/ Hersteller/ Manufacturer:  ord Motor Company, Detroit, USA                  

Výroba od roku/ Produktion ab dem Jahr/ Production year: 1917                                          

Motor: čtyřtaktní/Viertakter/ four-stroke

Výkon PS/při otáčkách (n/min)/ Leistung PS/bei Umdrehungen (n/min)/ Power at revolutions (rpm): 28/1000                       

Počet válců/ Anzahl der Zylinder/ Number of cylinders: 4                                                         

Vrtání /Zdvih (mm)/ Bohrung/Hub/ Piston bore /Stroke (mm): 102/127                       

            Objem (cm3)/ Hubraum/ Volume:  4140                           

Chlazení/ Kühlung/ Cooling:      vodní termosifonové/ Thermosiphonkühlung/ water thermosiphon cooling  

Počet rychlostí/ Anzahl der Gänge/ Number of gears: 3+1                                         

Rychlost (km/hod)/ Geschwindigkeit/ Speed:  2-5,5-12                                  

Palivo/ Kraftstoff/Fuel: benzin/benzin/petrol, petrolej/petroleum/kerosene, dynalkol                      

Rozměry/ Maße/ Dimensions:                                                           

            Délka/ Länge/ Length (mm):  2600 

 Výška/ Höhe/ Height (mm): 1370                                                  

Šířka/ Breite/ Width (mm): 1560                                                   

Rozvor/ Radstand/ Wheelbase (mm):  1595                                                 

Rozchod předních kol/ Spurweite vorn/ Front-wheel track (mm):  1140                             

Rozchod zadních kol/ Spurweite hinten/ Rear-wheel track (mm): 1240                                       

Pneumatiky/ Reifen/ Tyres:

            Vpředu/ vorn/front:        Æ 711   mm                 

            Vzadu/ hinten/rear:       Æ 1060  mm    

Hmotnost / Gewicht / weight (kg): s ornými koly/ mit Ackerrädern/ with ploughing wheels   1285                                       

Cena/Preis/Price (Kč) v roce 1929 :  30 500,-